Grafisk Utdanningsfond

Viktig melding vedrørende retningslinjene: Styret har i møte 13.12.2018 med umiddelbar virkning besluttet at punktene "Stipend til grafiske faglærere" og Høgskoler" utgår fra retningslinjene. Det vil derfor ikke være mulig å søke på disse to ordningene.

Grafisk Utdanningsfond (GU) er en ordning som er tariffestet gjennom overenskomstene for Aviser og avistrykkerier, Pakkerier, Trykkerier og grafiske bedrifter og Bokbindere. Tariffbestemmelsen finnes som bilag til overenskomstene.

GU ledes av et styre der MBL og Norsk Industri har et styremedlem hver og Fellesforbundet har to styremedlemmer.
Fondet har et sekretariat med en representant fra Norsk Industri og en representant fra Fellesforbundet som blant annet skal forberede saker som fondets styre skal behandle. Sekretariatet forestår også den daglige virksomheten og sekretariatet kan kontaktes om alle forhold rundt GU. Sekretariatet består av Kristin Ødegård/Norsk Industri og Niels Edvard Killi/Fellesforbundet.
Alle økonomiske forhold, bokføring, kontingentinnkreving, medlemsregister osv håndteres av Norsk Industri.

Kontakt sekretariatet:

Kristin Ødegård 95 55 28 25 ko@norskindustri.no
Niels Edvard Killi 97 65 14 21 niels.edvard.killi@fellesforbundet.no

Det betales inn til GU for den enkelte ansatte av bedriften og den ansatte. Hvem det betales inn for fremkommer av navneliste som bedriften sender inn til GU ved hver kvartalsinnbetaling. Den enkelte ansatte som har rettigheter i fondet skal stå på disse listene. Det er derfor svært viktig at de navnelistene som sendes inn til GU er korrekte og at alle som arbeider på overenskomsten står oppført. De tillitsvalgte i bedriften skal motta en kopi av navnelisten ved hver innbetaling og det er en viktig oppgave for de tillitsvalgte å påse at listene stemmer og eventuelt sørge for at de nødvendige endringer blir utført. Det presiseres at GU er obligatorisk for alle ansatte som arbeider på overenskomsten – også uorganiserte.

Styret vedtar hvert år retningslinjer for saksbehandling og utbetaling av refusjoner, stipender og økonomiske tilskudd. Gjeldende retningslinjer ble vedtatt av styret 22. mai 2018 og gjelder fra 1. juni 2018. Fra 13.12.2018 er det gjort to endringer i retningslinjene etter vetak i fondsstyret.

Retningslinjer, søknadsskjema, årsrapporter og annen informasjon finnes i menyen til høyre.

Støtte til Yrkesfaglig fordypning - YFF

Retningslinjene for saksbehandling er endret fra 1. juni. Les de nye retningslinjene her