Likestilt byggeplass

Nå har damene i byggebransjen krav på egne garderober og toaletter.

Ut av bøttekottet!

Fra 1. juli 2021 skal alle tarifferte byggeplasser ha separate garderober og toaletter for kvinner og menn. For oss i Fellesforbundet er dette en viktig likestillingsseier!

I tariffoppgjøret 2020 forhandlet Fellesforbundet og BNL fram separate dame- og herregarderober og toalett med egen inngang.

Bestemmelsen om egne garderober vil gjelde på alle byggeplasser med tariffavtale, og trer i kraft 1. juli.

En mer likestilt byggebransje

For oss i Fellesforbundet er dette en viktig merkedag. Den nye garderobeordningen er et skritt mot en mer likestilt og inkluderende byggebransje.

Byggebransjen er fremdeles blant de bransjene med mest ujevn kjønnsfordeling, og hvor det er langt vanskeligere å rekruttere kvinner enn menn.

Vi i Fellesforbundet mener det er på høy tid at kvinnelige bygningsarbeidere skal kunne skifte i separate garderober, fremfor å måtte velge mellom herregarderober og bøttekott.

Se etter våre garderobeskilt!

toalettskilt med logo.jpg

Hva gjør jeg hvis det ikke er på plass?

Ta kontakt med tillitsvalgt! Dette skal være i orden. Ta kontakt med avdelingen din hvis du trenger bistand.