Tesla-streik

Vårt søsterforbund i Sverige er i streik for tariffavtale med Tesla. Vi støtter streiken.

Vi støtter Tesla-streiken

27. oktober tok vårt svenske søsterforbund IF Metall ut 130 medlemmer i streik på Tesla-verksteder flere steder i Sverige. Fellesforbundet gir sin fulle støtte til streiken.

Som en global policy, har Tesla erklært at de ikke ønsker noen tariffavtaler. Fellesforbundet gir sin fulle støtte til streiken.

Streikestøtte fra flere fagforbund

Konflikten utvikler seg stadig, og flere svenske fagforbund har varslet sympatiaksjoner for å støtte de som er i streik.

Transportarbeiderforbundet vil boikotte lossing av Tesla-biler i svenske havner. Samme forbund vil også slutte å hente avfall på Tesla-lokasjoner.

Forbundet Fastighets, som blant annet organiserer renholdere, vil stoppe renhold av Teslas lokaler fra 17. november.

Fra samme dato vil medlemmer av Elektrikerforbundet stoppe vedlikehold av Teslas ladestasjoner over hele Sverige.

Dersom Tesla forsøker å levere biler i Norge som skal til Sverige, vil vi sammen med Norsk Sjømannsforbund vurdere hvordan vi skal svare på det.

Fagforeningsfiendtlig

Tesla nekter å ha noe med fagforeninger å gjøre alle steder de er etablert i verden. Derfor er konflikten som nå pågår i Sverige viktig for mange flere. Den er viktig for alle som er opptatt av retten til å organisere seg, at du skal ha noe si i din egen bedrift og at du skal kunne forhandle kollektivt om lønns- og arbeidsforhold.

Vi må stå sammen

Alle som har vært med på en streik veit at det tærer på etter hvert som dagene går. Får du støtte fra fagforeningskamerater fra andre forbund og land, gjør det det lettere å stå på.

Derfor oppfordrer forbundsledelsen alle avdelinger i Fellesforbundet til å sende støtteerklæringer til de streikende Tesla-arbeiderne. Det er mye å vinne hvis de streikende får tariffavtalen på plass. Send e-post til johan.jarvklo@ifmetall.se med kopi til oss - post@fellesforbundet.no