Debatthefte 2023: Internasjonal solidaritet

Fellesforbundet har et engasjement også utover Norges grenser. Hvorfor er det viktig at vi engasjerer oss i internasjonale spørsmål? Skal vi engasjere oss i flere saker internasjonalt eller færre?

“Vi skal ha beina planta på norsk jord, med blikket vendt utover,” heter det i et sitat fra Martin Tranmæl. Internasjonal solidaritet har ligget i ryggmargen til arbeiderbevegelsen hele tiden. Solidaritet med arbeidere kjenner ingen landegrenser. Derfor gir Fellesforbundet støtte til kampanjer og kamper internasjonalt. Det kan være gjennom bidrag til humanitære katastrofer eller til kamp mot okkupasjon og undertrykking, slik som Israels okkupasjon av Palestina.

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og er Fellesforbundets prioriterte samarbeidspartner i det internasjonale solidaritetsarbeidet. Fellesforbundet støtter Norsk Folkehjelps arbeid i Sør-Afrika. Gjennom å støtte lokale partnere bidrar vi til å bygge sterke organisasjoner, inkludert fagforeninger, som kjemper for grunnleggende rettigheter for vanlige sørafrikanere.