- Bra med plan mot arbeidslivskriminalitet

Forbundssekretær Steinar Krogstad er glad for Regjeringens plan mot arbeidslivskriminalitet. - Bruk av lærlinger og kortere kontraktkjeder i offentlige kontrakter er bra forslag. Planen kunne bidratt til et mer seriøst arbeidsliv, men dessverre undergraves dette av at Regjeringen snart legger frem forslag om økt bruk av midlertidige stillinger, sier Krogstad.

Fellesforbundet har lenge påpekt at det er behov for tiltak for å gjøre det enklere å være seriøs, og vanskeligere å være useriøs.

Krogstad legger til at Regjeringen burde ha tatt med alle forslagene fra utvalget "Enklere å være seriøs" i planen mot arbeidslivskriminalitet. - Utvalget foreslo blant annet sterkere krav om kompetanse, forteller Krogstad.

I planen står det også at kunnskapen om utleie av arbeidskraft skal styrkes. Likebehandlingsreglene i vikarbyrådirektivet skal utredes i løpet av 2015, blant annet i lys av omgåelser.