- Vil styrke ungdomsarbeidet

Fellesforbundet Ungdom valgte i mars nytt ungdomsutvalg, og Joakim Gebardt som ny ungdomssekretær. - Vår visjon må være en organisasjon som styrker ungdomsarbeidet i eget forbund og i fagbevegelsen generelt. Jeg håper jeg kan være et dyktig talerør inn mot forbundets ledelse og administrasjon, sier den nyvalgte ungdomssekretæren.

Erfaring fra mange tillitsverv
Joakim startet som rørleggerlærling i 2005 og har siden jobbet som rørlegger. Han er klubbleder for GK Rør Oslo, og har vært styrerepresentant for avdeling 605, Rørleggernes fagforening. Han har i tillegg hatt flere tillitsverv for ungdommen, som leder av ungdomsutvalget Oslo/Akershus, vara til Det sentrale ungdomsutvalget og representant i ungdomsutvalget LO Oslo/Akershus.

Joakim er 28 år, og kommer opprinnelig fra Hedmark. Han flyttet til Oslo for 5 år siden, og bor på Bjølsen med samboer og hund. - Jeg er interessert i ishockey, hunder, politikk og organisasjonsarbeid. Venner er viktig i livet mitt, forteller Gebhardt.

Ungdomskonferansen ga sterke inntrykk
Den nasjonale ungdomskonferansen gjorde sterke inntrykk på Gebhardt. - Når så mange unge engasjerte tillitsvalgte møtes med sine kunnskaper og erfaringer blir det en unik konferanse som løfter ungdomsarbeidet og ungdomsperspektivet. Det ble gjort mange gode vedtak. Det er unge medlemmer som har sterke meninger og det er unge tillitsvalgte som ikke er redd for å snakke medlemmenes sak. Slikt gjør sterkt inntrykk på meg, forteller han.

-Jeg stilte til valg som ungdomssekretær, og derfor var det ekstra spennende. Naturlig nok vil Den nasjonale ungdomskonferansen 2015 bety noe helt spesielt for meg.

Klare visjoner for arbeidet
Gebhardt har klare tanker om den videre jobben som venter. - Jeg ønsker en inkluderende organisasjon. Vår visjon må være en organisasjon som styrker ungdomsarbeidet i vårt eget forbund og i fagbevegelsen generelt. Vi trenger en organisasjon som inkluderer alle ungdommer. En organisasjon som utvikler unge tillitsvalgte, understreker han.

- Jeg håper jeg kan være ett dyktig talerør for unge medlemmer inn mot forbundets ledelse og administrasjon. Jeg kommer til å jobbe hardt sammen med de lokale ungdomsutvalgene og det sentrale ungdomsutvalget, for å heve statusen for yrkesfag og fagarbeidere ved å bruke min bakgrunn som klubbleder, tidligere lærling og fagarbeider, sammen med våre vedtak fra ungdomskonferansen, forteller han videre.

Tettere dialog
- Jeg kommer fra en arbeidsplass og en bransje som daglig kjenner sosial dumping, ulovlig innleie og arbeidslivskriminalitet på "kroppen". Jeg ser daglig hvordan useriøse arbeidsgivere foretrekker å misbruke utenlandsk arbeidskraft fremfor å lære opp egne lærlinger med fagbrev. Vi trenger enda tettere dialog med dyktige kamerater som jobber med ungdomsarbeidet i andre forbund og LO sentralt. Vi trenger å få til erfaringsutveksling og læring for og med felleskapet- for å finne de beste løsningene for å øke statusen for yrkesfag og fagarbeidere.

Ser fram til valgkamp og Fellesforbundets landsmøte
Gebhardt ser fram til landsmøtet i oktober. -Jeg er sikker på at vi får se mange unge og engasjerte delegater. Det er delegatene som må gjøre den viktigste jobben der, for å få gjennom viktige vedtak, og jeg håper å kunne bistå dem mest mulig.

Han gleder seg også til valgkampen. - Vi har en regjering som har brukt sin periode til å rasere arbeidsmiljøloven og arbeidstakernes rettigheter. De som blir hardest rammet er ungdom, kvinner og mennesker med minoritetsbakgrunn. Vi må mobilisere til aktiv deltakelse til kommune og fylkestingsvalget!

- Men først av alt gleder jeg meg til å ta fatt på arbeidet som ungdomssekretær i Fellesforbundet, avslutter han før han blir intervjuet av vårt eget fagblad, Magasinet for fagorganiserte.

Gebhardt inntrer som ungdomssekretær 21. april. Kim Andreas Stensnes, som har vært ungdomssekretær siden 2013, fratrer vervet etter en periode med overlapp ut mai.