-Den norske modellen på sitt beste!

Fellesforbundet gjenopptar nå samarbeidet i Nettverk for sikkerhet og beredskapsopplæring (NSOB). Vi har hatt flere møter med Petroleumstilsynet og arbeidsgiversiden, og det er riktig å gjenoppta arbeidet i nettverket for å bidra til kvalitet på fagplaner offshore for våre medlemmer. Det er den norske modellen på sitt beste, sier HMS-sekretær Mohammad Afzal.

Fellesforbundet, sammen med andre forbund, trakk seg fra samarbeidet i 2013 grunnet dårlig samarbeidsklima og manglende medvirkning til beslutninger som ble tatt.

- Vi har brukt hele 2014 på å komme fram til en enighet og stilte krav overfor Norsk olje og gass, samtidig involverte vi også myndighetene ved Petroleumstilsynet til å ta mer over styringen av sikkerhetsopplæringen offshore. Tilsynet har vært behjelpelig hele tiden og lagt en press på arbeidsgiversiden for å få NSOB til å fungere optimalt, noe de ikke kunne gjøre uten at arbeidstakersiden var representert i nettverket, forteller Afzal.

- Det har vært flere møter underveis mellom oss, tilsynet og arbeidsgiversiden. På grunn av funksjonelt regelverk offshore ønsket ikke Petroleumstilsynet å ta direkte kontroll over sikkerhetsopplæring men ville at partene i arbeidslivet skulle gjøre det. Derfor viste de stort engasjement i saken, understreker Afzal.

-Nå er det blitt en ny struktur på NSOB. Leder i NSOB er skiftet ut og fagplaner vi har protestert på skal evalueres om to år. Vi mener ennå bestemt at det var en riktig protest når vi kollektivt trakk oss ut av nettverket, men mener også nå at det er riktig av oss å komme tilbake igjen i nettverket, avslutter Afzal.