Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

-Er du ikke bekymret, Eriksson?

43 arbeidstakere mistet livet på jobben i 2014. Forbundssekretær Steinar Krogstad etterlyser i dagens Klassekampen handling fra arbeidsminister Robert Eriksson.

- Hvorfor står han ikke fram og sier dødstallene er uakseptable og krever handling umiddelbart? Er det fordi han er for opptatt med å sikre økt adgang til midlertidige ansettelser og utvidet arbeidstid?

NRK gjennomførte nylig en undersøkelse blant sykepleiere hvor 90 % sa de hadde opplevd situasjoner hvor språkproblemer i verste fall kan gå ut over pasientene. Helseminister Bent Høie var umiddelbart ute og sa at arbeidsgiverne må sørge for at de ansatte har de nødvendige kvalifikasjoner for å gjøre jobben.

Denne uken la Arbeidstilsynet fram statistikk fra 2014 som viste at 43 arbeidstakere hadde omkommet på arbeid, av disse var 13 utenlandske. Undersøkelser i Norge og internasjonalt viser at utenlandske arbeidere, i midlertidige stillinger, i risikoutsatte bransjer, med lange arbeidsdager, språkproblemer og mangelfull opplæring har større risiko for å bli utsatt for skader enn fast ansatte. Men hvor er bekymringen fra arbeidsminister Robert Eriksson?

Hvorfor står han ikke fram og sier dødstallene er uaksebtable og krever handling umiddelbart? Er det fordi han er for opptatt med å sikre økt adgang til midlertidige ansettelser og utvidet arbeidstid?