Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Alvorlig at 43 omkom på jobb i 2014!

Arbeidstilsynet har registrert 43 arbeidsskadedødsfall i landbasert arbeidsliv i 2014, og flest arbeidsskadedødsfall skjer i bygg og anlegg. 13 av de som omkom var utenlandske arbeidstakere. Forbundssekretær Steinar Krogstad reagerer sterkt. - Postkasseselskap og bedrifter med kontor i baksetet på bilen har hverken vilje eller mulighet til å sikre at de ansatte har trygge og gode arbeidsforhold!

Bedre sikkerhet i bransjen dreier seg ikke bare om bedre rutiner og bedre sikkerhetskultur. Det er også en forutsetning med faste ansettelser, sier Krogstad.

Vi erfarer nemlig at skader og dødsfall oftere skjer lengre ned i kontraktkjedene- og skjer oftere med utenlandske arbeidere i midlertidige ansettelsesforhold, og som har manglende opplæring og med språkproblemer.

- Vi er enige med Arbeidstilsynet i at arbeidsgiverne må forebygge bedre, men det forutsetter igjen at bedriftene har en verneorganisasjon- med verneombud, verneledere og med en reell mulighet til å risikovurdere og forebygge, understreker Krogstad.