Bra med endring i permitteringsreglene!

Nestleder i Fellesforbundet, Anders Skattkjær, er glad for at Regjeringen endrer permitteringsreglene slik at lønnsplikten igjen blir halvert til ti dager for bedriftene.

Dagpengeperioden økes til 30 uker. - Nå ligger alt til rette for at bedrifter vil permittere ansatte heller enn å si dem opp ved midlertidige vanskeligheter. Det er viktig for bedriftene å ha kompetansen de trenger tilgjengelig når ordrebøkene igjen fylles opp, understreker Skattkjær.

Fellesforbundet har over lengre tid tatt opp problemstillingen med permitteringsreglene. - Vi har tatt dette opp ved enhver anledning. Det er bra at Regjeringen nå endelig lytter. Det er et positivt grep for arbeidslivspolitikken, og det er bra for bedrifter som er utsatt for svingninger, sier Skattkjær.

Les brevet fra LO og NHO til Regjeringen her.

Les svaret fra statsminister Erna Solberg her.

Får virkning fra 1. juli 2015:

Bedriftenes lønnsplikt under permittering reduseres fra 20 til 10 dager
Den maksimale dagpengeperioden under permittering økes fra 26 uker til 30 uker