Dyktige fagarbeidere til Yrkes-VM 2015!

Sveiseren Alf Sundal og CNC-dreieren Jonas Tåsås er begge medlemmer av Fellesforbundet og er dyktige fagarbeidere. Så dyktige at de skal konkurrere i VM i yrkesfag i Brasil! Begge har vært lærlinger, og understreker at det er viktig å være fagorganisert.

- Det gir en trygghet i hverdagen, sa de da vi møtte de på landslagssamling. De vil også gjerne ha støtte fra oss her hjemme. - Vi trenger en heiagjeng, understreker de begge.

Alf (21) jobber på Kværner Stord på fjerde året, og han har fagbrev som sveiser. Alf har deltatt i konkurranser tidligere, blant annet NM i sveising og Nordisk mesterskap i sveising. I sveising er det omtrent 40 land som deltar, og konkurransen er tøff. Han har i det siste trent målretta mot konkurransen.

Jonas Tåsås (20) jobber på Nammo Raufoss AS, og faget hans er CNC-dreiing, som er datastyrt maskinstyring. Han har også trent målrettet mot konkurransen.

Nå er de på landslagssamling med Yrkeslandslaget, og 10. August legger de ut på sitt livs reise. Da reiser hele yrkeslandslaget til Brasil for å kunkurrere med deltakere fra hele verden.

Bra med heiagjeng!

Over 1200 deltakere fra over 70 land, fra alle kontinenter, er påmeldt. Det blir det største arrangementet noensinne. - Vi trenger en heiagjeng- det er godt med litt ekstra backing, sier Alf og Jonas.

Viktig å være organisert!

- Det er viktig å være organisert- det gir deg trygghet i hverdagen, sier Alf, som jobber i Kværner Stord som er en stor lærebedrift med mange lærlinger. - Det er viktig at bedrifter som Kværner Stord tar samfunnsansvar og bidrar til å utvikle morgendagens fagarbeidere, understreker Alf.

Les mer om yrkeslandslaget her
Les mer om Yrkes-VM her