Enighet i mellomoppgjøret

LO og NHO ble torsdag kveld enige om rammene for mellomoppgjøret. – Vi er godt fornøyd med økonomien i oppgjøret som har en fin lavlønnsprofil.

Våre medlemmer som går på Riksavtalen og Tekodelen i Industrioverenskomsten vil spesielt dra nytte av dette, sier forbundsleder Arve Bakke.

Dermed gikk det slik Fellesforbundet og Bakke antydet før oppgjøret:- Hvis det er så lite å hente av økonomi at det bare vil gi ører i generelt tillegg, er det bedre å gi hele potten til de lavlønnede. Arve Bakke sier at han også er fornøyd med at partene i fellesskap har sendt en henvendelse til regjeringen om å endre permitteringsregelverket. – Jeg forstår at Regjeringen er positive og vil gi oss tilbakemelding på dette allerede fredag, sier han.

Her er resultatet:

• Det blir ikke gitt noe generelt tillegg
  • Det gis kr 1,75 kroner (3 500 kroner per år)til medlemmer på overenskomster som ligger under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, det vil si overenskomster med gjennomsnittlig årslønn på 388.013 kroner eller mindre. Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er 431.126 kroner.

- LO har en tradisjon for å ta ansvar i vanskelige tider. Det gjør vi også i år. Vi tar hensyn til bedriftene i en utfordrende situasjon for norsk næringsliv. Nå håper jeg regjeringen viser det samme ansvaret, lytter til partene og reverserer innstrammingen i permitteringsregelverket, sier Kristiansen.

Les protokoll og brev til regjeringen

Les svarbrev fra statsministeren

Les pressemelding fra LO