Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Gratulerer med konsernutvalg for Frank Mohn!

Vi gratulerer de tillitsvalgte i Frank Mohn med etableringen av konsernutvalg og arbeidsutvalg! Nylig arrangerte Fellesforbundet avdeling 5 en samling for de tillitsvalgte for å etablere et skikkelig konsernsamarbeid i Norge og for ta fatt på det faglige samarbeidet i Alfa Laval, som kjøpte opp Frank Mohn i fjor.

Frank Mohn AS, Framo er et selskap med over tusen ansatte i fire bedrifter i Bergensområdet. De lager blant annet pumper til marin sektor, og har hatt god utvikling de senere årene. De ansatte har god representasjon i styret og samarbeidet med ledelsen/eier Trond Mohn har i alle år vært tett og godt. Det har imidlertid i liten grad vært formalisert med avtaler og formelle ordninger. Selskapet ble i fjor solgt til det svenske konsernet Alfa Laval. Med nye eiere og ny ledelse er det stort behov for å få skriftliggjort ordninger, få etablert et skikkelig konsernsamarbeid i Norge og å finne seg en plass i det faglige samarbeidet i Alfa Laval.

Jørgen Kaurin fra Samfunnspolitisk avdeling orienterte om lover og avtaler for styrerepresentasjon, konsernsamarbeid og Europeisk samarbeidsutvalg. Konserntillitsvalgt Jan Nilsson i Alfa Laval deltok og orienterte om det europeiske samarbeidet i konsernet, og kunne dessuten fortelle at det er holdt av en plass til Norge i arbeidsutvalget.