Konferanse om seksuell trakassering på Island

Mandag var representanter fra fagforbundene i Norden, som representerer hotell og restaurantarbeidere, samlet for en konferanse om problematikken rundt seksuell trakassering i bransjen. Sekretær Frank Schistad er fornøyd med deltakelsen på konferansen:

- Dette viser at dette er et tema som engasjerer stort.

11 deltakere fra Fellesforbundet lokalt og sentralt deltok på konferansen. Konferansen ble åpnet av Eygló Harðardóttir, sosial-, bosettelses- og arbeidsminister på Island. Hun ønsket konferansen velkommen til Island og ytret hvor viktig denne tematikken er.

Korte utdrag fra presentasjonene:

Steinunn Rögnvaldsdóttir redegjorde for undersøkelser og dagens situasjon på Island.

Tove Rita Melgård presenterte ferske tall fra Norge og hva Fellesforbundet gjør med problematikken.

Seija Virta presenterte undersøkelse som var gjennomført i Finland for denne konferansen, og Peter Lykke Nielsen gjennomgikk datainnsamling fra Danmark om seksuell sjikane.

Joa Bergold la frem tall der det fremkom at deltidsansatte er mer utsatt for seksuell trakassering i Sverige.

Vi fikk også presentert konkrete eksempler på seksuell trakassering innen bransjen, blant annet fra fagdirektør Claus Jervell ved Likestillings- og diskrimineringsombudet i Norge.

Mandagen ble avsluttet med en paneldebatt om partenes ansvar for å arbeide for en bransje uten seksuell trakassering.

Panelet besto av:

Lizette Risgaard, Nestleder, LO i Danmark

Pontus Sjöstrand, Forhandlingsleder, Visita, Sverige

Malin Ackholt , Tariffansvarlig, Hotell‐ och restaurangfacket, Sverige

Paula Mulinari, Universitetslektor, Malmö Högskola, Sverige Seija

Virta, Arbetsmiljøansvarlig, PAM Finland

Innledende presentasjon og moderator:

Sonja Schwarzenberger, forfatter og projektleder

NU-HRCT er arrangør for konferansen og er en samarbeidsorganisasjon for de nordiske forbundene for hotell, restaurant, catering og kantiner i Norden.