Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Kværner Stord fikk boligplattform

-Vi gratulerer Kværner Stord med kontrakten, sier forbundssekretær i Fellesforbundet Jørn Eggum etter at det nå er klart at bedriften skal bygge boligplattformen på Johan Sverdrup.

- Dette viser at norske leverandører er konkurransedyktige, etter at fem store kontrakter gitt ut av landet i 2012-13. Verdien av olje og gass er mer enn det vi pumper opp av bakken i kroner og øre. Det er vel så mye den verdensledende kompetanse vi har utviklet i norsk leverandørindustri, sier Eggum.

Så langt har norsk industri vunnet alle de store kontraktene til Johan Sverdrup. Aker, Aibel og Kverner verftene på Stord og i Verdal har kapret kontrakter i sterk internasjonal konkurranse.

- Den prosessen vi startet i KonKraft med gjenreising av konkurransekraften har lyktes. De beste løsningene finner man i skjæringspunktet mellom oljeselskapene og de norske leverandørene. Den norske modellen gir oss en unik konkurransekraft som vi må utvikle videre. Det er vår fremste styrke overfor de utenlandske konkurrentene, påpeker han.

- Verftene er lærlingefabrikker og er de viktigste leverandørene av fagkompetanse til hele petroleumsklyngen. Verftene syr sammen produktet og har stor betydning for den store utstyrsleverandørindustrien vi har utviklet i Norge.

-Jeg er imidlertid bekymret for at prispresset i næringen generelt og i disse kontraktsforhandlingene spesielt kan føre til at en storandel i kontrakten blir lagt ut til utenlandske underleverandører. Det kan få konsekvenser for kvalitet og levering på tid. Det er nettopp det som er norsk industris fremste styrke.

-Statoil, med 70 pst. av opertørskapet på norsk sokkel er pålagt et særskilt ansvar av Stortinget for teknologi og kompetanseutvikling i den norske leverandørindustrien. På Johan Sverdrup har selskapet levert så langt, sier forbundssekretær Jørn Eggum.