Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Legger til rette for norskopplæring

På bakgrunnn av initiativ fra Fellesforbundet under frontfagsoppgjøret i 2014, foreslår regjeringen å legge til rette for at bedrifter kan få midler til å gjenomføre norskopplæring på arbeidsplassen.

- Vi er glade for at kunnskapsminister Torbjørn Røse Isaksen nå åpner for dette. Vi i Fellesforbundet har lenge etterlyst språkopplæring på arbeidsplassene, og under frontfagsoppgjøret gikk vi sammen med Norsk Industri til kunnskapsministeren med et felles brev omkring denne problemstillingen, forteller forbundssekretær Steinar Krogstad i Fellesforbundet.

I samarbeid med Byggenæringens Landsforening, Norsk Industri og Fellesforbundet har Vox laget en rapport som har klarlagt behovet for norskopplæring. – Rapporten understreker det vi har påpekt i lang tid, nemlig at det er behov for å styrke norskopplæringen i norskopplæringen i arbeidslivet. Samtidig sier rapporten at det er størst behov for språkopplæring blant midlertid ansatte og ansatte i bemanningsbransjen. Vi vil speiselt peke på de utfordringene som finnes blant disse arbeidstakerne, påpeker Krogstad og legger til at det også er behov for opplæring i norsk arbeidskultur.

Fellesforbundet er positiv til at det foreslås at denne ordningen skal legges inn under Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA).

Klikk her for å lese pressemeldingen

Klikk her for å lese rapporten