Tungt faglig-politisk besøk i Hordaland

Klubbleder Silje Nilsen i Radøygruppen hadde tungt faglig-politisk besøk fredag. LO-leder Gerd Kristiansen, forbundssekretær Jørn Eggum og arbeiderpartiets nestleder Trond Giske fikk tid til både samtaler og omvisning i Hordaland-bedriften.

Radøygruppen har vel 100 ansatte og i tillegg 30 innleide. Bedriften produserer stålstrukturer og leverer ingeniørtjenester til olje- og gassnæringen. Subsea-produksjon er noe de har satset mye på de siste årene, og for kort tid siden leverte de alt det gule stålet til den gigantiske våtgasskompressoren som Statoil skal senke under vann. Omsetningen for bedriften var i fjor på vel 800 millioner kroner.

Både Gerd Kristiansen og Trond Giske holdt en kort innledning under et allmøte på Radøy-bedriften. Senere ble det anledning til å snakke med ansatte og en omvisning. Tillitsvalgte fra den lokale, Fagforeningen, Fellesforbundet avdeling 5 i Bergen var også med på besøket.

EØS
Sveiseren og klubblederens tilbakemelding til de besøkende var også klar: - Jeg jobber på en solid bedrift, men bedriften er helt avhengig av å ha forutsigbarhet og markedstilgang slik EØS-avtalen gir for å overleve. Årsaken er selvsagt at vi leverer til en rekke europeiske bedrifter, og uten de fordelene som EØS-avtalen gir bedriften er vi sjanseløse, sier hun. Nilsen har ingen tro på alternativer til EØS-avtalen, EU vil neppe gi Norge en ny handelsavtale med samme grunnlag som det Sveits har.

Forbundssekretær Jørn Eggum er enig med Silje Nilsen i forhold til EØS-avtalen. Han mener at EØS-avtalen må videreføres. - Allmenngjøringsordningene våre står seg, og solidaransvarsordningen møter ingen problemer – tvert i mot innfører nå EU et betinget krav om solidaransvar. Våre krav til ILO-konvensjon 94 og offentlige anbud kan gjennomføres. Hva Norge kan gjøre eller ikke gjøre i arbeidslivspolitikken handler ikke om EØS, men om nasjonal politikk og mulighetsrommet man har der, påpeker Eggum.

- EU er Norges viktigste eksportmarked og over 80% av det som eksporteres går til EU-land. EØS gir norske bedrifter adgang til markedet uten handelshindringer, både tekniske og tollmessige hindringer er vi foruten gjennom EØS avtalen. Et lite land, med høy produktivitet, høye lønninger og et velfungerende arbeidsliv trenger mer enn noen andre land internasjonale avtaler som setter standarder for arbeidsvilkår og handel. Næringslivet har tilpasset seg EØS avtalen og det felles indre marked, understreker forbundsskeretær Jørn Eggum.

Les mer om besøket