Vil gå gjennom arbeidslivspolitikken

Fellesforbundets forbundsstyre vil ha en bred og grundig gjennomgang av forbundets arbeidslivs- og tariffpolitikk. Bakgrunnen er den uro som endringer i lovverk og dommer i arbeidsretten skaper i det tradisjonelle arbeidslivet.

- Vi er bekymret for utviklingen på arbeidsmarkedet, påpeker forbundssekretær Jørn Eggum i Fellesforbundet. Stortinget vedtok tirsdag Høyre og Frps forslag til endringer i arbeidsmiljøloven med støtte fra kristelig Folkeparti og Venstre. Endringene åpner for mer midlertidig arbeid og et svekket stillingsvern. Vi ser at fast ansatte i bemanningsbransjen ikke får lønn mellom oppdrag og den nylig avsatte dommen i Arbeidsretten kan få store konsekvenser for medlemmer som reiser på oppdrag fra bedriften sin. Fellesforbundet innser at vi må møte denne utviklingen som går i retning av et mer useriøst arbeidsliv og en svekkelse av den norske arbeidslivsmodellen hvor faste ansettelser og et godt partssamearbeid er basis.

Eggum sier at forbundet nå vil meisle ut en tidsriktig politikk for framtida basert på at det fortsatt skal være et samspill mellom tarriffarbeid, organsiasjoner og politikk. - Arbeidet vil starte umiddelbart og første milepæl blir forbundets landsmøte i oktober. Neste år er det et nytt tariffoppgjør og vi ser også fram mot Stortingsvalget 2017. Vi har nå satt ned et utvalg som skal jobbe med dette framover, sier han.

Medlemmer i utvalget er nestleder Anders Skattkjær, forbundssekretærene Jørn Eggum og Steinar Krogstad fra forbudents ledelse. Fra forbundsstyret deltar Atle Tranøy, Cecilie Søllesvik, Roar Abrahamsen, Mads Kleven og Petter Vellesen.