- Arbeidstilsynet følger ikke godt nok opp

Det uttalte Steinar Krogstad, nestleder i Fellesforbundet, til Klassekampen 2. august. Han mener at det ikke har blitt mindre arbeidslivskriminalitet innenfor byggebransjen.

Utenom den rene kriminaliteten, som ofte er godt skjult, er den største utfordringen at enkelte selskaper ansetter utlendinger lokalt på byggestedet for å unngå kostnader til kost og losji, forteller Krogstad til Klassekampen.

– Dette er en klar omgåelse av regelverket.

Uttalelsen kommer i forbindelse et oppslag om arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. Krogstad uttaler seg primært på vegne av byggebransjen.

Går feil vei

– Vi opplever ikke at det går riktig vei. Den viktigste årsaken til det er at de landene de utenlandske arbeiderne kommer fra, har stor arbeidsledighet. Det blir en forbedring å komme til Norge, nesten uansett hvor dårlig man blir behandlet, påpeker Krogstad.

Som tidligere omtalt på Fellesforbundets nettsider har Krogstad bedt om et møte med Arbeidstilsynet om hvordan utfordringene kan imøtekommes.