- En komplisert mekling

Riksmekler Nils Dalseide sier at partene i frontfagene står overfor en omfattende og komplisert mekling. - Det er stor avstand om prinsipielle spørsmål.

Det uttalte Dalseide (i midten) på en pressekonferanse på Hotell Opera onsdag 16. mars.

- Neste oppgave for meg blir å opprette et statusdokument – en oversikt over alle tema som skal behandles i forhandlingene. Jeg forventer at det kan ta flere timer å arbeide med hvert tema, fortsatte riksmekleren.

- Tidkrevende

«Produktet» som kommer ut av arbeidet til slutt er en endelig tariffavtaletekst.

- Denne teksten skal forankres i delegasjonene, den skal inneholde minst mulig uklarheter og ikke minst: Den skal være til å leve med for begge parter. Dette er tidkrevende arbeid, påpekte Dalseide.

Ønsker ikke ny rekord

Riksmekleren var i den forbindelse raskt ute med å påpeke at han nødig ønsket å slå rekorden fra forrige oppgjør (i 2014) da forhandlingene gikk 19 timer på overtid:

- Når folk blir slitne er risikoen stor for misforståelser og feil. Derfor prøver vi å legge opp arbeidet for å unngå overtid.

Dalseide var samtidig klar på at hvis alternativet var en arbeidskonflikt, ville han ikke nøle med å sette inn den tiden som trengs.

Å spesifisere kravene som har fremkommet på begge sider kommer videre til å være en sentral del av meklingen.

- Nye øyne og ører

Det var Fellesforbundet som 15.3 brøt forhandlingene med Norsk Industri.

- Prosessen hadde for lite fremdrift. Derfor var delegasjonen enig om at vi trengte nye øyne og ører for å komme videre, uttalte forbundsleder Jørn Eggum på pressekonferansen.

Leder for Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, sa seg enig i denne situasjonsbeskrivelsen og uttrykte en viss optimisme over at meklingen nå er i gang. Men han påpekte samtidig at riksmekleren har fått en stor oppgave i hendene.