Aksjonsuke: Takk en renholder!

Å gjøre rent på hotell er hard, fysisk jobbing. Fellesforbundet setter i årets #fairhousekeeping- aksjon fokus på hvordan reholdere kan ta bedre vare på kropp og helse. Vi oppfordrer også hotellgjester til å bidra!

I aksjonsuka som varer fra 31.10 til 6.11, skal Fellesforbundets avdelinger holde møter for reholdere på hoteller i hele landet. Temaet er arbeidsmiljø/HMS, og det vil bli delt ut en brosjyre med tips til tiltak for et bedre arbeidsmiljø for renholdere. Vi tenker også det er viktig å la folk fortelle om hvilke utfordringer de selv har i jobben. Hjelpemidler, tilrettelegging, samarbeid ansatte-ledlese og kollektive løsninger blir viktige nøkkelord.

Fellesforbundet skal også ha stand på trafikknutepunkter, eller andre steder der man tror det er mange som skal benytte seg av hotell. Vi har trykket opp løpesedler formet som dørhengere, med en oppfordring til hotellgjestene om å legge igjen en takkelapp til renholderen og – med noen små tiltak – bidra til å gjøre renholderens arbeid lettere.

Internasjonal kampanje

Vår kampanje er en del av Nordisk union hotell, restaurant, catering og reiseliv (NU HRCT) sin kampanje. Denne igjen er en del av en verdensomspennende kampanje, Dignity for Housekeepers, i regi av Uniting food, farm and hotel workers worldwide (IUL). Hashtaggen #fairhousekeeping vil bli brukt også i år på sosiale medier.

Det er også laget en film om #fairhousekeeping og hvem som står bak.

Vi håper på stor støtte til en viktig aksjon!