Ble medlem – fikk det han hadde krav på!

Joshua Saputil ble nylig medlem av Fellesforbundet. Da opplevde han blant annet å gå opp i lønn ved hotellet han jobber på!

- Jeg meldte meg først og fremst inn fordi jeg ønsket bedre lønn. Da jeg hadde jobbet 10 måneder, gikk jeg til sjefen min og ba om dette. Han svarte at da måtte jeg jobbe hardt og hele tiden «gjøre ditt beste for oss». Det var med andre ord et nei, sier Joshua over en toast på kafé i Oslo.

Joshua hadde imidlertid hørt at hvis man har fylt 18 år og har mer en fire måneders arbeidserfaring, har man rett til å gå opp i lønn. Han kontaktet derfor hovedtillitsvalgt på arbeidsplassen sin og bestemte seg for å bli medlem av Fellesforbundet. Kort tid etterpå kontaktet sjefen Joshua og tilbød ham en ny arbeidskontrakt – med bedre lønnsbetingelser.

- Studenter og elever bør organisere seg

Joshua jobber mellom 20 og 40 prosent som resepsjonist og frokostservitør. Ved siden av tar han siste året på videregående og neste år ønsker han å studere økonomi. Joshua forstår at mange elever og studenter med deltidsjobb ikke helt ser vitsen med å organisere seg. Likevel mener han at de bør gjøre det:

- Ved å være organisert får arbeidstakere den lønna og de rettighetene de har krav på. Studenter og elever vil heller ikke føle at de står alene hvis de vil ta opp noe med sjefen. Da kan de først gå til Fellesforbundet.

- Måtte velge side

Joshua påpeker at det koster penger å være organisert, men hvis man ikke er det, er det lettere å havne i dilemmaer slik han selv gjorde:

- Jeg måtte velge side – enten ved å innynde meg hos arbeidsgiver eller ved å organisere meg og oppnå rettighetene mine på denne måten.

I disse dager streiker Joshua sammen med de 40 andre klubbmedlemmene ved hotellet han jobber på.

- Det er en ny opplevelse. Jeg har begynt å følge med på Fellesforbundets lønnsforhandlinger og er spent på hva som skjer videre. Jeg mener jo at vi innen hotell og restaurant burde få lokal forhandlingsrett og bedre lønn. Jeg synes spesielt synd på stuepikene. De jobber under et stort tidspress og får store ryggbelastninger. De burde få høyere lønn for alt strevet og betalt spisepause!

Vil kjempe for gjennomsnittslønn

På spørsmålet om han selv kunne tenke seg å bli tillitsvalgt en gang, svarer Joshua et tindrende klart ja:

- Jeg vil kjempe for å få opp gjennomsnittslønna i bransjen vår. Det er også viktig å ta kampen på vegne av andre arbeidstakere!