Fagskolen – et skritt i riktig retning

- Dette er viktig skritt i riktig retning, sier forbundssekretær Knut Øygard om regjeringens stortingsmelding om fagskolen, Fagfolk for framtida.

- Regjeringens forslag inneholder flere spennende tiltak og vil bidra til å øke anerkjennelsen til fagskoleutdanningen. Fagskoleutdanningen er etterspurt av bedriftene og er en god mulighet for fagarbeidere til å få nødvendig etter- og videreutdanning, mener han.

Flere mulighet – mer attraktivt
- Fagskolen blir anerkjent som en høyere yrkesutdanning. Samtidig beholdes fagskolens egenart som en yrkesutdanning som bygger på fag-/svennebrev. Dette tror vi vil gjøre fagskolen mer attraktiv, sier Øygard.

I tillegg foreslås det å gi fagskolestudenter studiepoeng i stedet for de lite kjente fagskolepoengene som tilbys i dag og det foreslås tiltak som vil gi fagskole studenter flere muligheter til overgang til utdanninger på høyskole og universiteter. Målsettingen er at en større andel av studentene skal studere innenfor fagskolesektoren.

Viktig med finansiering
Regjeringen foreslår en finansieringsmodell som baserer seg på et grunntilskudd, tilskudd basert på antallet gjennomførte studier og en pott utviklingsmidler. Denne finansieringsmodellen vil kunne bidra til at utdanningen kan holde følge med utviklingen i arbeidslivet. - Nå gjenstår det at regjeringen følger opp med tilstrekkelige midler i de fremtidige statsbudsjettene, understreker forbundssekretær Knut Øygard.