Forbundslederen i adventskalender

Fellesforbundets leder Jørn Eggum, har hovedplassen i en adventskalender som avisa Klassekampen har laget. Der «framstilles» han som Aristoteles bærende på boka «Etikken». Kalenderen er avisas versjon av veggmaleriet «Skolen i Athen» (Scuola di Atene) som er malt i Vatikanpalasset i Roma.

Det opprinnelige maleriet viser noen av antikkens fremste filosofer, nemlig Platon, Aristoteles og Pythagoras. Avisa Klassekampen har erstattet ansiktene med kjente norske ansikter, folk som på ulikt vis har spilt en viktig rolle i norsk kulturliv, politikk og den offentlige debatten i året som har gått.

Hvorfor nettopp Jørn Eggum er framstilt som Aristoteles bærende på boka «Etikken» sier Klassekampen ikke noe om.

– Jeg synes dette er en morsom julekalender og tar det som et kompliment at mitt ansikt er en av hovedpersonene. Det betyr vel at forbundet og jeg har satt preg på samfunnsdebatten i år, sier Jørn Eggum.

Hvem de øvrige personene er overlater vi til leserne å finne ut!