Gir ALT for sine kollegaer!

1. mai holder Dolores Olaussen sitt livs første appell på Youngstorget, på vegne av de streikende innen hotell og restaurant. Da er det spesielt én yrkesgruppe hun ønsker å gi en stemme: de lavtlønnede romrenholderne.

- Det blir veldig spennende, men jeg gleder meg også. Dette er for mine kollegaer og for dem gir jeg ALT, sier en engasjert Dolores på besøk hos Fellesforbundet.

Her finner du program for 1. mai fra LO Oslo.

Dolores er selv hovedtillitsvalgt ved Scandic Hotell Helsfyr, og har blant annet jobbet ti år som romrenholder. Da hun ble spurt om å finne en romrenholder som kunne holde appell 1. mai, foreslo hun like gjerne seg selv – selv om hun nå er ansatt som kokk.

- Jeg føler at jeg er sterk og liker ikke at noen tråkker på andre. De årene jeg jobbet som romrenholder var harde, og de lærte meg at alle må respektere alle på en jobb. Nå vil jeg vise medlemmene av klubben at jeg er med dem. Og hvis jeg kan holde tale, så kan de også gjøre det, sier Dolores.

- Romrenholderne blir minst hørt

Er det en gruppe hun særlig ønsker å gi en stemme på Youngstorget, så er det nettopp hennes tidligere kollegaer innen romrenhold:

- Disse jentene (og noen gutter) er veldig spesielle. De har den hardeste jobben, blir mest tråkket på og minst hørt. Det er også innen renhold at de mest tvilsomme tingene skjer når det gjelder arbeidsforhold. Jeg vil få frem at romrenholderne ikke er mindre verdt enn andre. Mange av dem har faktisk utdanning, men fordi de kommer fra et annet land får de den ikke godkjent i Norge.

- Kollegaene fikk meg til å holde ut

Dolores er selv utdannet førskolelærer i fødelandet Cuba, men heller ikke hun fikk utdanningen godkjent da hun kom til Norge. 15 dager etter at hun kom hit startet hun som romrenholder på Scandic Hotell Helsfyr, de siste seks årene har hun jobbet der som kokk.

- Jeg hadde mange kollegaer som hjalp meg med språk og andre ting i begynnelsen. De var de som gjorde at jeg holdt ut så lenge med renhold. Og så oppdaget jeg jo at det var en god ting å bli medlem av Fellesforbundet!

Streikelysten

Den pågående streiken har hun ventet på. Allerede for to år siden var hun klar. I år var hun enda klarere:

- Streiken trengs. Vi har ventet lenge på å få opp lønna. En annen ting jeg ønsker å oppnå med streiken er respekt. At folk ser at vi også er sterke, at vi også har en verdi og at vi også har tanker i hodet!

Dolores har måtte avlyse sine planer om egen bursdagsfeiring inntil videre. Nå er det først og fremst streiken som opptar dagene hennes. Og etter «ilddebuten» som appellant på Youngstorget, gleder hun seg til å feire arbeidernes internasjonale kampdag i tog sammen med andre streikevakter.