Gir støtte til koreansk fagbevegelse

- Vi støtter de koreanske fagforbundenes kamp for å beholde faglige og menneskelige rettigheter, og fordømmer fengsling av faglige ledere i Sør-Korea. Det sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum i en uttalelse som eer sendt til landets president. Fellesforbundets forbundsstyre støtter brevet og viser det med en solidarisk hilsen på bildet.

Fellesforbundets ledelse har sendt et brev til Sør-Koreas president i forbindelse med at fagbevegelsen i Sør-Korea i morgen 30. november har planlagt en stor generalstreik i landet. De protesterer mot sin regjering som gjør alvorlige inngrep i arbeidslivslover og utsetter de faglige aktive for represalier.

- Sammen med de øvrige medlemsorganisasjonene i føderasjonen IndustriAll Global Union har Fellesforbundet flere ganger protestert mot den behandling som våre kamerater i Sør-Korea har blitt utsatt for, sier forbundsleder Jørn Eggum. En rekke forbund over hele verden støtter den planlagte generalstreiken.

Flere hundre faglige tillitsvalgte ble arrestert i fjor da de gjennomførte en fredelig demonstrasjon, regjeringen  kalte det for forstyrring av lov orden. Lederen av Sør-Koreansk LO, Han Sang-gyun, ble dømt til fem års fengsel for dette.

IndustriAll Global Union oppfordrer nå til internasjonal faglig solidaritet med de sør-koreanske arbeiderne og med fagbevegelsen i landet.  Fellesforbundet støtter dette.

Les brevet som er sendt myndighetene i Sør-Korea