Klart ja-flertall på Riksavtalen!

Medlemmene sa et klart ja til resultatet av meklingen på Riksavtalen. Hele 75,50 prosent svarte ja i uravstemningen onsdag, og deltakerprosenten var på nær 76 prosent.

- Jeg er veldig glad for at medlemmene på denne måten har sagt klart i fra at de er fornøyd med resultatet vi oppnådde etter fire uker i streik, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet. – Det at så mange som nær 76 prosent av medlemmene deltok, betyr at resultatet et godt fundamentert blant medlemmene.  Jeg vil spesielt takke alle tillitsvalgte landet rundt som har gjort en kjempeinnsats for å få medlemmene fram til stemmeurnene.

- Under og etter streiken har vi sett et stort engasjement hos veldig mange av medlemmene, og det er viktig at vi bygger videre på dette for å skape en enda bedre organisasjon, sier Delp. Han legger til at han håper medlemsveksten på overenskomsten vil fortsette. Dessuten skal forbundet starte et opplæringsarbeid knyttet til den lokale forhandlingsretten.

Også NHO Reiseliv har godkjent resultatet.

Her er resultatet av uravstemningen: