Norske bedrifter koples til «slavearbeid»

- Det er ille nok at to verft i EU-landet Polen har brukt nord-koreansk arbeidskraft uten at noen har grepet inn. Enda verre er det at norske konsern har lagt store kontrakter til disse verftene. Norske verft smykker seg med gode retningslinjer for Due Dilligence og etiske standarder, men her har de sviktet grovt. Hvordan kan det skje spør Fellesforbundets leder, Jørn Eggum.

Teknisk Ukeblad (bildet) avslørte forleden at to verft i Polen bruker nord-koreansk arbeidskraft som går på rene slavekontrakter. Leiden University i Nederland slår fast at arbeiderne var tvangsarbeidere og at lønningene har blitt sluset tilbake til nord-koreanske myndigheter.

- Er policy-dokumentene som brukes bare til pynt? Retningslinjer for samfunnsansvar er noe Fellesforbundet, og også regjeringen forventer at alle norske bedrifter utarbeider, men ikke minst også at de etterlever. Det har de ikke gjort i dette tilfelle. Samfunnsansvar er et ansvar for bedriftenes styrer. Dermed kan vi heller ikke fri oss selv for ansvar, understreker forbundslederen.

- Mange bedrifter har styremedlemmer fra de ansattes rekker. Denne saken er en påminnelse om at også våre tillitsvalgte må være påpasselige og i styremøter spørre om bedriften har sikret seg mot at underleverandører driver med utnytting av arbeidskraft, sier Jørn Eggum.