Ny industripolitikk i en digital tid?

Hvilke muligheter gir den norske modellen for ny industripolitikk i en digital tid? Dette er tema for et felles møte som Fellesforbundet, NITO og Tankesmien Agenda holder under Arendalsuka som starter mandag.

- Norsk industri står overfor store utfordringer, men det ligger også muligheter foran oss. Muligheter som må gripes fatt i. Den norske modellen har vært vesentlig for utviklingen av velferdsnorge, men hva med fortsettelsen? spør forbundsleder Jørn Eggum, som vil være en av innlederne på møtet.

Som utgangspunkt for møtet legger Agenda fram rapporten "Ny industripolitikk for en digital økonomi", som er et samarbeidsprosjekt mellom de tre partene. Innledningen vil bli etterfulgt av debatt med flere aktører.

Deltakere på møtet er Jørn Eggum, forbundsleder Fellesforbundet, Trond Markussen, president NITO, Lars Jacob Hiim (Høyre), statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Trond Giske, nestleder Arbeiderpartiet, Silvija Seres, president Polyteknisk forening, Walter Qvam, tidligere konsernsjef Kongsberggruppen, Marte Gerhardsen, leder i Tankesmien Agenda og Sigrun Aasland, fagsjef i Tankesmien Agenda.

Møtet holdes i Clarion hotell Tyholmen og begynner kl 11.30. Møtet er åpent for alle og det vil bli en enkel servering.

Arendalsuka er en politisk aktivitetsuke. Det deltar folk fra næringslivet, politiske partier, statsapparatet, fagforbund og en rekke andre organisasjokner. Fellesforbundet skal i år delta på en rekke arrangement, og skal også ha flere bedriftsbesøk i Aust- og Vest-Agder. Et eget møte med tillitsvalgte skal holdes tirsdag etter fellesmøtet med NITO og Agenda. Her vil Jørn Eggum og flere fra forbundsledelsen delta.