Streiken på Riksavtalen over!

Streiken på Riksavtalen avsluttes lørdag formiddag kl 12.00. Fellesforbundet og NHO Reiseliv ble etter et forslag fra Riksmekleren i natt enige om en ny avtale som blant annet innebærer full innfrielse for kravet om reell lokal forhandlingsrett!

- Etter fire ukers streik er det utrolig gledelig at arbedsgiverne har gått med på å innfri kravet om full forhandlingsrett, sier forbundsleder Jørn Eggum. – Vi har under streiken sett uttalelser fra hotelleiere om at dette kravet skulle de aldri si ja til. Men vi fikk det innfridd likevel, og dette er en stor seier. I tillegg har vi fått et bra økonomisk resultat hvor alle som går på minstelønn får kr 4,85 kroner i tillegg! Derav lavtlønnstillegg til alle på to kroner!

- Jeg  vil rette en stor takk til alle medlemmene landet over som har gjort denne seieren mulig. Nå har vi fått lokal forhandlingsrett, og det er nå vi skal fotsette byggingen av klubbmiljøer og gjennomføre en offensiv satsting på skolering og organiasjonsbygging. Vi har også under streiken rekruttert 1000 nye medlemmer på Riksavtalen. Dette er en god begynnelse for en videre rekruttering slik at vi øke organisasjonsgraden og gjøre det mulig å få del i vrerdiskapingen i bedriftene, sier forbundslederen.

Forslaget er enstemmig anbefalt av Fellesforbundets delegasjon.

Se løpeseddel

Se Riksmeklerens forslag