Vil sikre pensjonsløft for lavtlønte og midlertidig ansatte

- Fellesforbundet vil sikre pensjonsløft for lavtlønte og midlertidig ansatte- gjennom pensjon fra første krone sier forbundsleder Jørn Eggum til Klassekampen.

I dagens innskuddspensjonsordning er ikke bedriftene pliktige til å betale inn til pensjonsordningene for alt man tjener opp til 1G (90 000 kroner). Bedriftene trenger heller ikke betale inn pensjon for ansatte som har jobbet kortere enn 12 måneder. - Vi organiserer områder med høy grad av innleie. Vi ser at bemanningsselskaper spekulerer vilt i dette. De pælmer folk ut før de tener 90 000, så de skal slippe å betale pensjon.Vi ser også at de ikke står i jobben i 12 måneder. Da taper vi konkurransen om det seriøse arbeidslivet. Fordi det er de bedriftene som vinner frem på lave tilbud, siden de slipper å betale pensjon for sine ansatte, sier Eggum.

Unyansert kritikk

Eggum mener det er feilslått å kritisere Fellesforbundet for problematisk likestilling i pensjonsordningen. - Prinsippet om kjønnsnøytral innbetaling har ligget der siden obligatorisk tjenestepensjon ble etablert i 2006. Det var et samla LO for. Fellesforbundet kaster ikke på båten noen prinsipper, vi videreutvikler heller en ordning som har noen uheldige og usosiale elementer i seg, sier han til Klassekampen. Eggum påpeker at Fellesforbundets krav om pensjonssparing fra første krone vil gagne mange kvinner, som jobber deltid eller i lavtlønnede yrker.