- Ingen liv å miste!

25 mennesker mistet livet på jobb i fjor, i følge Arbeidstilsynets ferske rapport. -Det er bra med en nedgang fra året før, men 10 av de 25 er utenlandske arbeidstakere. Det er alvorlig. Vi har ingen liv å miste, sier nestleder Steinar Krogstad.

Krogstad forteller at det er en overrepresentasjon av utenlandske arbeidstakere som mister livet på jobb. - De jobber i de mest ririkoutsatte bransjer og settes til de mest risikofylte jobbene. Det, kombinert med språkproblemer og mangelfull opplæring er en falrig miks, understreker Krogstad.

-Vi fra Fellesforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund vil ha større trykk på dette i arbeidet med Charteret for en skadefri byggenæring.

Vi må ha et tydeligere regelverk for særskilt risikovurdering når utenlandsk og/eller midlertidige arbeidstakere benyttes, med oppfølging fra både byggherrer og hovedentreprenører, understreker Krogstad.

Arbeidstilsynet må i sine tilsyn be om særskilt risikovurdering i tilfeller der det benyttes utenlandsk og/eller midlertidig arbeidskraft, sier Krogstad.

Fellesforbundet kommer uansett til å fortsette sitt arbeid for et sikrere arbeidsliv. Det gjør vi gjennom blant annet Charteret for en skadefri byggenæring i byggebransjen og gjennom Samarbeid for sikkerhet i petroleumsbransjen, avslutter Krogstad.

Les rapporten fra Arbeidstilsynet her.