-Alvorlige tall for byggenæringen!

En fersk rapport fra FAFO viser at unge under 23 år velger bort byggebransjen som karrierevei, skriver Dagsavisen. - Hvis vi fortsetter å konkurrere på billig norsk arbeidskraft, vil utviklingen forsterkes, advarer forbundssekretær Per Skau.

Sosial dumping og arbeidslivskriminalitet bidrar til å gjøre byggenæringen mindre attraktiv for unge arbeidstakere, sier Skau videre til Dagsavisen.

– Tallene er alvorlige. Ungdom ser i mindre grad på vår bransje som attraktiv, og hvis vi fortsetter å konkurrere på billig utenlandsk arbeidskraft, tror jeg utviklingen vil forsterke seg. Utenlandske arbeidstakere skal fortsatt være i bransjen, men de må bli en del av den norske modellen, sier Skau.

Han mener en revidering av arbeidsmiljøloven må til for å få bukt med de useriøse sidene av bransjen.

– Det er ingen som søker seg til et yrke hvor man ikke satser på faste ansatte. Derfor må vi få en tydelig beskrivelse av hva som er et arbeidsgiver- og arbeidstakerforhold i lovverket, og at det skal være fast. Vi må også få en strengere regulering av bemanningsbransjen, og det kan best gjøres gjennom landsomfattende tariffavtaler.