I kjølvannet av kampanjen #NotOnTheMenu kommer nå et nytt tiltak mot seksuell trakassering fra serveringsbransjen: En egen drink kalt «The Saviour». «The Saviour» ser ut som en hvilken som helst lekker drink, men den inneholder bare vann. Målet er å signalisere til gjester at utestedet har nulltoleranse for seksuell trakassering.
Ideen til «The Saviour» kom fra de profilerte bartenderne Anne Maurseth og Jesper Høst. Initiativet støttes av et samlet arbeidsliv: Fellesforbundet, NHO Reiseliv, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Arbeidstilsynet, Parat og Virke.
I tillegg til vann kan «The Saviour» inneholde for eksempel mynte, agurk, rosmarin og grapefrukt. Drinkene serveres på en brikke med budskapet:
«Velkommen til oss. Vi ønsker alle gjester og ansatte en fantastisk kveld. Sammen mot seksuell trakassering».
Kampanjen ble lansert i Oslo på restaurantene Blå og Jaeger.
- Har du også lyst til å servere «The Saviour» på din restaurant, utested eller bar? Det er sekretær og tidligerre barkeeper Frank Schistad i Fellesforbundet som spør.
- Hvordan drinken serveres, er opp til deg. Den kan serveres med eller uten kullsyre, kanskje med en limebåt, en skive ingefær eller noe helt annet. Den kan serveres som velkomstdrink, eller som en påminnelse i løpet av kvelden om å begrense alkoholinntaket. Det viktigste er at drinken og budskapet gir bedriften mulighet til å signalisere nulltoleranse for seksuell trakassering - uten å ødelegge den gode stemningen, sier Schistad.
Ønsker du å trykke opp plakater, brosjyrer og drikkebrikker? Last ned trykkfiler herfra.
Serveringspersonalet ikke på menyen
Oppmerksomheten rundt seksuell trakassering har vært stor de siste månedene. I november lanserte Fellesforbundet og NHO Reiseliv kampanjen #NotOnTheMenu for å bekjempe seksuell trakassering på norske serverings- og utesteder.