Fire nye år ikke til å holde ut!

- Fire nye år ikke til å holde ut! Det sa Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre da han innledet på Fellesforbundets Oslofjordkonferanse torsdag. Støre påpekte at det praktisk talt ikke har blitt skapt nye arbeidsplasser i privat sektor i løpet av de fire siste åra med en borgerlig regjering.

- De som skapes, kommer i offentlig sektor, og det har vi selvfølgelig ikke noe i mot. Men vi er avhengig av at det også skapes nye arbeidsplasser i privat sektor, sa han.

Oslofjordkonferansen startet som et samarbeid mellom avdelinger og klubber innen byggfag i Fellesforbundet. Konferansen fatter ikke vedtak, heller ikke uttalelser, men har gjennom årene spilt en svært viktig rolle som uformelt diskusjonsforum og initiativtaker i forbundet når det gjelder tiltak mot sosial dumping og useriøsitet.

Mellom 60 og 70 tillitsvalgte fra hele landet deltar på konferansen. Ved siden av Støre, var det innledning av Jonas Bals som snakket om  kampen mot løsarbeidersamfunnet. Bård Jordfald fra Fafo snakker om lavlønnsutviklingen i bygg, forbundssekretær Per Skau og sekretær Line Eldring, Fellesforbundet  om forbundets arbeid mot useriøsitet og om verftssaken, Mads Kleven og Petter Vellesen om veien videre, mens nestleder Steinar Krogstad avslutter Oslofjordkonferansen 2017.