Hans-Christian Gabrielsen ny LO-leder

Fellesforbund-medlem Hans-Christian Gabrielsen ble torsdag enstemmig valgt til ny leder av LO i Norge. Sammen med seg i ledelsen fikk han også Trude Tinnlund, også hun medlem av forbundet.

Sist oppdatert 03.07.2017 (kl. 08.44)

Forbundsleder Jørn Eggum sier han er stolt over at Fellesforbundet igjen har lederen av Norges største arbeidstakerorganisasjon. -Hans-Christian har bred erfaring, og vil helt sikkert kunne binde sammen LO-fellesskapet på en glimrende måte. Han er klok, er godt likt og har store faglige og politiske kunnskaper, påpeker Eggum.

Gabrielsen (født 27. juli 1967), er  er bosatt på Slemmestad i Røyken kommune. Han tok fagbrev som prosessoperatør på Tofte Industrier, hvor han var ansatt fra 1984 til 1995. I Tofte og Hurum Fagforening (avdeling 426) har han vært ungdomstillitsvalgt, nestleder i 1994 og leder i 1995. Gabrielsen ble ansatt i Fellesforbundet i 1996, og var i fire år knyttet til forbundets forhandlingsavdeling og tre år i ledelsessekretariat. Her hadde han ansvar for flere overenskomster fikk dermed verdifull forhandlingskompetanse. Han ble valgt som forbundets 2. nestleder i 2003. Under landsmøtet i 2011 endret forbundet sin ledelsesstruktur med kun en nestleder, og Gabrielsen ble da valgt til forbundssekretær. For fire år siden ble han valgt som 2. nestleder i LO.

Trude Tinnlund (født 1967) ble gjenvalgt som LO-sekretær. Hun kom inn i LOs ledelse ved kongressen i 2013. Trude kommer fra Fredrikstad i Østfold. Hun har sin yrkesbakgrunn fra Peterson Emballasje AS i Sarpsborg hvor hun var prosessoperatør fra 1989 til 1999, da hun ble heltidstillitsvalgt i bedriften. Hun var først nestleder og senere klubbleder fra 2002 til 2007. Siden januar 2008 var hun leder og heltidstillitsvalgt i Fellesforbundet avd. 851 Østfold, før hun ble valgt til LOs ledelse.

Svein Spilling som i en årrekke har vært ansatt i Fellesforbundet, men som nå er pensjonist, ble valgt som leder av LOs kontrollkomite.