Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Kjempeordre til verftet på Stord!

Statoil har i dag gitt Kværners verft på Stord et oppdrag på fem milliarder kroner for oppgradering av Njord A plattformen! - Dette betyr at verftet er sikret arbeid for om lag 3 000 medarbeidere og er en fantastisk nyhet, sier forbundsleder Jørn Eggum. Gratulerer til Stord!

-Jeg vil gratulere Kværner og Aker med å ha vunnet totalkontrakten for Njord A-plattformen. Hele næringen har tatt grep etter at alle kontraktene forsvant ut i 2013 og oljeprisen gikk i bakken i sommeren 2014. Denne kontrakten er et resultat av at samarbeidet mellom operatør og leverandør i dag er noe helt annet. Vi har hele tiden forfektet at det er samarbeid og tillit som er den norske modellen. Da er vi uslåelige både på kvalitet og pris, sier en glad og fornøyd Jørn Eggum.

Avtalen er på hele 5 milliarder kroner og vil utgjøre rundt 3 000 årsverk. Aker Solutions er med som underleverandør og anslår at deres del av oppdraget er verdt 1 milliard kroner. Den største delen av aktiviteten knyttet til prosjektet vil være hos Kværner på Stord og Aker Solutions i Bergen og vil gi stor aktivitet i Hordaland og andre steder på Vestlandet.

-Denne EPC-kontrakten er nok et bidrag til at vi kan utvikle vår verdensledende kompetanse i leverandørindustrien til olje og gass videre. Det er denne kompetanse vi må ha dersom vi skal kunne innfri Norges store ambisjoner for havrommet, sier Eggum.

-Spesielt gledelig er det at innholdet i kontrakten vil kunne gi en norsk verdiskapning på rundt 95 prosent. Det gjør meg stolt, avslutter forbundslederen.

Njord-plattformen er planlagt levert våren 2020. Kværner har opsjon på oppkoblingen offshore når Njord A er tilbake på feltet. Njord plattformen har produsert verdier på norsk sokkel 1997, etter oppgraderingen vil den produsere verdier for det norske samfunnet i ytterligere tiår fremover.

Njord A ble opprinnelig levert av nåværende Kværner i september 1997. Dekket ble fabrikkert og sammenstilt på Stord, mens Verdal leverte skroget.

Les pressemeldingen fra Kværner