Store kontrakter til Aibel og Aker

Aibel og Aker Solutions har i dag blitt tildelt kontraktene for oppkopling og assistanse til ferdigstillelse av feltsenteret på Johan Sverdrup fase 1. – Dette er en fantastisk god nyhet og vil være en skikkelig vitamininnsprøyting for to av våre store bedrifter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Sist oppdatert 03.07.2017 (kl. 08.44)

Kontraktene har en samlet verdi i underkant av 1,3 milliarder kroner og arbeidsomfanget vil på topp gi behov for anslagsvis 650 stillinger offshore som går rotasjon i tre skift. Dette vil utgjøre nærmere 2.000 offshorearbeidere.
- Vi har vært gjennom tunge måneder i leverandørindustrien og derfor er dette en strålende nyhet. Gjennom Sverdrup utbyggingen har den norske leverandørindustrien med Aibel, Kværner og Aker i spissen vist at de er internasjonalt konkurransedyktig. Jeg tør ikke tenke på hvordan situasjonen hadde vært om ikke Statoil hadde funnet og satt i gang Sverdrup utbyggingen på riktig tid og samtidig engasjert norske leverandører, sier Eggum.

Han vektlegger at dette er de siste byggekontraktene i første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen, og at det er viktig å få på plass nye prosjekter.