Støtter de streikende ved Norse Production

Fellesforbundet gir vår fulle støtte til NNN og de streikende ved Norse Production. De er i streik for den mest grunnleggende faglige rettigheten - retten til en tariffavtale, heter det i en støtteerklæring fra Fellesforbundet.

Tariffavtalene er grunnlaget for et seriøst og regulert arbeidsliv. Gjennom flere år har Norse Production og eierselskapet Sekkingstad arbeidet aktivt for å hindre at ansatte skulle organisere seg. Når det ikke nyttet, nekter de nå å inngå en tariffavtale.

Retten til tariffavtale er vel verdt å streike for. Enda viktigere blir det når de fleste ansatte er utenlandske arbeidstakere som vil ha lønns- og arbeidsvilkår som de fleste norske arbeidstakere tar som en selvfølge. Det er en streik for retten til tariffavtale og at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde alle som arbeider i Norge.

Dere har Fellesforbundets fulle støtte.

Uttalelsen er undertegnet av forbundssekretær Kine Asper som har ansvar for havbruksoverenskomsten i Fellesforbundet.