Tre av fire er organisert!

På Quality Edvard Grieg hotell i Bergen er tre av fire ansatte organisert! Fellesforbundet alene har 39 medlemmer blant de 53 heltidsstillingene. Klubbleder Merethe Sutton sier at dette er et resultat av langvarig systematisk rekrutteringsarbeid!

- Jeg må si at det er gledelig at så mange vil være organisert. Av de til sammen 39 medlemmene vi har, er fire ledere/mellomledere. Parat og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) har også fire medlemmer, derfor blir organisasjonsgraden så høy som nær 75 prosent.

- Vi har organisert nesten alle ekstrahjelper også. Der er flesteparten studenter og skoleelever
Under streiken i fjor var det kun én ekstrahjelp som kunne jobbe, det var en avtalt vakt lenge før streiken. Det merket selvsagt kjøkkensjef, en uorganisert kokk, en ekstrahjelpsservitør og direktøren da de skulle servere 250 gjester i konfirmasjoner!

Merethe Sutton sier at en høy iorganisasjonsgrad er viktig, både for å få et godt klubbmiljø, men også for å få innflyktelse i bedriften. - Det er klart at nå du snakker for så mange ansatte, veier det mer enn om du snakker for noen få. Styrke er viktig i fagforeningsarbeidet!

Hvordan har dere klart å organisere så mange?
- Vi har greid å organisere så mange ved å vise at vi når fram med saker medlemmene kommer til oss med. Vi har hatt utallige saker som vi har ryddet opp i for medlemmene. De som er uorganiserte ser at vi rydder opp, og at de ansatte får hjelp og da er det enklere for oss å organisere.

- Vi har en stor andel av ansatte fra andre nasjoner og  forskjellige kulturer. Noen er redde for at de skal møte represalier ved å være medlemmer. Det har tatt lang tid å overbevise dem om at det er helt ok å være medlem av et forbund i Norge. Her har en konstant dialog vært nødvendig. Noen valgte å være "hemmelig" medlem til de følte seg trygge nok til å stå på trekklisten til bedriften, forteller klubblederen.

- Det er utrolig viktig å bli kjent med alle på bedriften. Vi tar en tur innom alle avdelinger. Hører hvordan folk har det, og er noen syke så tar vi kontakt med dem for å høre om de har behov for hjelp med noe. Det å vise varme og medmenneskelighet tror jeg vi har vunnet mye på. Alle behandles likt og er like viktige for oss som organisasjon. Her vi alle i samme båt!

- Og så bruker vi sosiale media daglig. På facebook har vi en egen gruppe for medlemmene hos oss. Her skriver vi om saker vi har løst, om kurs vi har vært på og hva vi har lært som kan være til nytte for medlemmene. Vi deler alt vi kan dele som ikke er taushetsbelagt. Vi har en oppslagstavle ved kantinen vår og der henger vi opp informasjon slik at de som ikke er så mye på sosiale media får med seg det vi gjør. Det at vi holder medlemmene informert gjør nok sitt til at de føler at de er med i et fellesskap, forteller en entusiastisk klubbleder Merethe Sutton.

På bildet ser vi nestleder i klubben Pakize Velija (t.v.) og klubbleder Merethe Sutton.