Får igjen jobben etter seier i retten

Et medlem i Fellesforbundet i slutten av 50-åra mistet jobben på bedriften Karsten Moholt AS i Hordaland. Tingretten har nå gitt Fellesforbundet og medlemmer medhold i at oppsigelsen er ugyldig, skriver Bergens Tidende.

– Vi er kjempeglade og veldig fornøyde på vegne av vårt medlem. Det er en seier for rettferdigheten, sier organisasjonssekretær Rune Alne (bildet) i Fellesforbundet avdeling 5 til avisen.

I dommen kommer det blant annet frem at Karsten Moholt hadde foretatt relativt alvorlig saksbehandlingsfeil under nedbemanningsprosessen, og spesielt ved utvelgelsen av mannen som overtallig. Totalt var det 150 ansatte som inngikk i utvalgskretsen.

Bergens Tidende forteller at rettens flertall kommer med krass kritikk mot vurderingen av de ansattes kompetanse.

Blant annet er det ikke «sannsynliggjort at Arbeidsgiver har kartlagt samtlige ansattes kompetanse opp mot virksomhetens kompetansebehov på en tillitvekkende, betryggende eller etterprøvbar måte.»

Siden 2015 har Karsten Moholt AS måttet kvitte seg med en fjerdedel av staben, blant annet gjennom tre masseoppsigelser.

Mannen ble også tilkjent erstatning på 30.000 kroner, samt sakskostnader på vel 250.000 kroner.