Fellesforbundet støtter TV-aksjonen 2018

Søndag 21. oktober gikk årets TV-aksjon av stabelen, til inntekt for Kirkens Bymisjon og deres arbeid med å skape møteplasser for folk som står utenfor samfunnet. Fellesforbundet støttet aksjonen med 20.000 kroner.

Alle skal ha noen å gå til, står det på plakaten vi har fått låne for anledningen. - Det er vi selvfølgelig helt enig i, sier forbundsleder Jørn Eggum, og lar seg fotografere i årets TV-aksjonsfarger, svart og oransje.

Med midlene fra TV-aksjonen NRK 2018 skal Kirkens Bymisjon "skape møter som endrer liv", skriver de på aksjonssiden blimed.no og forklarer:

"Det er mange måter å være utenfor på. Fra å mangle en seng å sove i, til å være utenfor arbeidsliv eller sosiale fellesskap. Dette rammer ikke bare enkeltpersoner, men gir ringvirkninger for hele befolkningen."

Fellesforbundet støtter budskapet, og gir 20.000 til TV-aksjonen NRK 2018.

Fakta om TV-aksjonen NRK:

• TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkning
  • 7000 frivillige over hele landet organiserer innsamlingen gjennom 600 kommune- og bydelskomiteer
  • 100 000 bøssebærere banker på 2,3 millioner dører
  • TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974 og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker
  • Et eget innsamlingsråd, oppnevnt av NRKs styre, mottar og vurderer søknadene fra de som ønsker å bli tildelt NRKs TV-aksjon Kringkastingssjefen, NRKs øverste leder, tar den endelige beslutningen om hvem som tildeles TV-aksjonen. Innsamlingsrådet har også en viktig oppgave med å påse hvordan pengene brukes.
  • TV-aksjonen koordineres av et sekretariat, som ansettes av årets utvalgte organisasjon. Sammen med de øvrige ansatte og TV-aksjonens fylkesapparat bygges årets TV-aksjon
  • På selve TV-aksjonsdagen sender NRK direkte hele søndag kveld