Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Forbud mot underbetaling av ansatte

Fra 1. januar 2018 blir det forbudt å lønne hotell-, restaurant- og cateringarbeidere over 18 år mindre enn 157,18 kroner per time. Den nylig vedtatte Forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for overnattings-, serverings- og cateringvirksomheter gjelder enten arbeidstakerne er fagorganiserte eller ikke, enten de er norske eller utenlandske, og uansett hvor i landet de jobber.

- Denne bestemmelsen vil sette en stopper for alt det vi har sett, og dokumentert, av totalt uverdige forhold for mange utenlandske arbeidstakere i hotell- og restaurantnæringen. Det er bra for arbeidstakerne, og det er bra for konkurransesituasjonen for de bedriftene som har tariffavtale og gir sine ansatte skikkelige lønns- og arbeidsvilkår, sier forbundssekretær Clas Delp (bildet) i Fellesforbundet.

Delp håper at denne bestemmelsen vil få flere til å få øynene opp for viktigheten av å være organisert. - Som medlem i Fellesforbundet og omfattet av en tariffavtale vil du få enda bedre lønns- og arbeidsvilkår enn lovbestemmelsen gir, og dette bør være et godt argument for våre tillitsvalgte i rekrutteringsarbeidet framover, mener forbundssekretæren.

Les mer om allmenngjøringsvedtaket