Fullt foran Stortinget: Markering mot bemanningsbransjen

Dagens fanemarkering mot bemanningsbransjen fylte hele Eidsvoll plass. - Det er med kjærlighet til byggebransjen at vi nå krever at det må innføres et midlertidig forbud mot bamanningsbransjen i Oslo-området, fastslo Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, under sin appell til de oppmøtte.

- Vi ønsker oss at byggebransjen i dette området blir en bransje med faste ansatte og lærlinger. Med høy organisasjonsgrad og ryddige forhold, uten løsarbeid og sosial dumping, fortsatte Eggum.

Han benyttet også anledningen til å understreke at tross manglende politisk vilje på dette feltet tidligere, er det nå grunn til å tro at en rekke tiltak kan få flertall og dermed bli vedtatt i Stortinget, heriblant:

- En tydelig definisjon i arbeidsmiljøloven om hva en fast ansettelse er;
- At ansettelsen skal være løpende og tidsubegrenset;
- At det skal være forutsigbarhet for arbeid og inntekt. Null-timers kontrakter må skrotes;
- At Arbeidstilsynet skal ha sanksjonsmuligheter ved ulovlig innleie;

- Og sist, men ikke minst, sa Eggum; - Utover arbeidsmiljølovens hovedregel vil det bare være bedrifter som er omfattet av en landsdekkende tariffavtale med såkalt innstillingsrett som skal kunne leie inn. For alle andre vil det være et permanent forbud!

Også Fellesforbundets ungdomsutvalg var representert under markeringen, ved Rudi Møller. -Ungdom vil ha læreplasser og faste jobber, ikke usikker ansettelse i et bemanningsbyrå, avsluttet Møller i sin appell.

Markeringen var arrangert av Fellesforbundets avdeling 1 Oslo og Akershus, El og IT forbundet Oslo og Akershus, Fellesforbundets avdeling 605 (Rørleggernes Fagforening), Fellesforbundets avdeling 603 (Oslo Bygningsarbeiderforening), Heismontørenes Fagforening, Tømrer- og byggfagforeningen og Elektromontørenes Forening Oslo og Akershus, i samarbeid med LO i Oslo.

Les mer om arrangementet her (Facebook).