Gull til norsk industri

Kværner har fått oppdraget med å bygge modulene som skal utføre ulike oppgaver på plattformdekket til Johan Castberg-feltet i Barentshavet. - Jeg vil gratulere våre medlemmer i Verdal, i Sandnessjøen, i Egersund og på Stord med denne seieren. Det er selvsagt stas når norske utøvere vinner OL-gull i Sør-Korea, men dette gullet gir tusenvis av arbeidsplasser i norsk leverandørindustri, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Kontrakten, tildelt av Statoil, er på hele 3,8 milliarder kroner og vil gi forutsigbarhet i arbeidet for omtrent 2000 ansatte i Kværner og hos underleverandørene over hele landet. Utbyggingen skal stå ferdig i 2022.

Kontrakten gir også Kværner forutsigbarhet til å investere 370 millioner kroner i ny dypvannskai og utvidelse av kranen på anlegget på Stord.

- Det er slik vi bygger industri, og investeringen vil styrke Kværner Stord i konkurranse om nye oppdrag senere, fastslår Eggum. - Dette er et bevis på hvor viktig olje- og gassnæringen er for landet og viser hvilke ringvirkninger utbyggingene i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet gir for verdiskaping, arbeidsplasser og lokalsamfunn på fastlandet. Dette er en fantastisk kompetanseindustri hele landet bør heie frem til nye gullmedaljer, avslutter forbundslederen.

Statoil er operatør for Johan Castberg og eier halvparten, mens partner Eni eier 30 prosent og statlige Petoro har en andel på 20 prosent.