Høyesterett avgjorde: 6 millioner i erstatning til 7 medlemmer

Høyesterett avgjorde i dag at lagmannsrettens dom i "Ground handling saken" blir stående. Saken gjelder 7 medlemmer av Fellesforbundet som gikk til sak for å unngå å miste jobben.

Dette er full seier for forbundet og våre medlemmer. Ikke bare har de fått erstatning, men enda viktigere - de får beholde jobben. Rettferdigheten har seiret og et viktig prinsipp er etablert. Vanlige arbeidsfolk skal ikke kastes på dør i denne bransjen bare fordi det er hyppige anbudsrunder, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Widerøe Ground Handling dømmes til å betale erstatning på til sammen 6.074.154,- til de 7 medlemmene samt sakskostnader på til sammen 487.620,- for tingretten og Lagmannsretten.

Vi sender med dette et signal til arbeidsgivere som jobber med kortsiktige kontrakter av denne typen. Et signal om at vi i Fellesforbundet er på ballen når medlemmer havner i trøbbel, fortsetter forbundslederen.

Retten er også tydelig på at man skal konkurrerer på andre parameter enn arbeidstageres rettigheter. Det er et prinsipp som flere kan lære av, avslutter Eggum.

Bakgrunn: Ground Handling på Norske lufthavner lever på anbudskontrakter som løper i hovedsak på 3 og 3 år. Det var en av disse kontraktene som var ute på anbud sommeren 2015.  Selskapet Aviator som hadde hatt kontrakten med flyselskapet Wizzair tapte anbudskonkurransen og kontrakten gikk over til Widerøe ground Handling (WGH). Denne kontrakten var en betydelig del av Aviator sin totale produksjon på Torp, og konsekvensen av dette tapet var at Aviator trakk seg ut fra Sandefjord lufthavn Torp. Konsekvensen av dette igjen, var at Aviator sin resterende produksjon ble overtatt av WGH som eneste gjenværende ground Handler på Torp. De ansatte i Aviator hevdet at dette måtte anses som virksomhetsoverdragelse, da all Aviator sin produksjon ble overført til WGH i løpet av noen måneder høsten 2015.