Representantskapsmøte med fokus på klima

Onsdag 6. juni 2018 ble Fellesforbundets representantskapsmøte avholdt på Tøyen i Oslo. Først på agendaen sto klima – hvordan skal forbundet møte klimautfordringene i de ulike bransjene vi organiserer innenfor?

Forbundssekretær, Kine Asper, åpnet ballet: - Vi er ikke en miljøbevegelse, men vi er klimapådrivere, fastslo hun.

- De ulike bransjene vi organiserer innenfor har ulike utfordringer når det kommer til klima, bredden av disse gir oss en styrke i møte med omstillinga vi skal gjennom, fortsatte Asper.

Tidligere SV-leder og nå Cicero-direktør, Kristin Halvorsen, var invitert inn for anledningen. Hun tok forsamlingen gjennom de store linjene i klimautfordringene vi står overfor:

- Mot slutten av dette århundret må vi fange mer CO2 enn vi slipper ut, konstaterte hun. - Det regner allerede 20 % i Norge nå enn det gjorde i 1900. Det blir våtere der det er vått, og det blir tørrere der det er tørt.

Halvorsen viste en rekke eksempler på industriprosjekter som vil gi globale fortrinn, og avsluttet med å forsikre om at hun selv er optimist: - Vi har klart å omstille oss før i Norge, vi har en iboende ambisjon om at hvis vi løfter i fellesskap så klarer vi det.

Andre innledere om klima var Stig Morten Nilsen fra Norges Bilbransjeforbund, Richard Storevik fra Leirvik AS, Frits Thuv fra bransjerådet i Møller bil, Odd Olsen fra Veidekke, Svein Erik Veie fra Norske Skog og Stein Lier Hansen fra Norsk Industri. Alle med hver sin tilnærming til hvordan deres bransje møter klimautfordringene, og hva som kreves for at de skal lykkes i å omstille seg.

Raymond Johansen var også innom miljø og klima i sitt innlegg senere på dagen. Som byrådsleder i byregjering med blant annet Miljøpartiet de Grønne har han etter hvert en merittliste å vise til som svar på hovedstadens utfordringer med blant annet luftforurensning:

- I forrige måned var 60 % av nybilsalget i Oslo elbiler. I tillegg jobber vi med 1100 flere avganger på buss og bane. Dessuten er antall bompasseringer redusert med 500 000 på bare ett år, fortalte Johansen.

- I Oslo sier nå 50 % av innbyggerne at miljø er den viktigste saken for dem, avsluttet byrådslederen.