Internasjonal fagbevegelse: Rettferdig omstilling må til for å løse klimakrisa

Klimatoppmøtet i Katowice (COP24) i forrige uke endte med avtale, men mangler de nødvendige hastetiltakene og ambisjonene som trengs for å begrense klimaendringene. Det mener ITUC – den internasjonale fagbevegelsens paraplyorganisasjon, som Fellesforbundet er en del av. Fellesforbundet deltok for øvrig også på klimatoppmøtet, sammen med en delegasjon fra LO.

Sist oppdatert 19.12.2018 (kl. 09.18)

ITUC (International Trade Union Confederation) jobber for å få flere land til å skrive under på Solidarity and Just Transition Silesia Declaration, som 53 land samt Europakommisjonen så langt har skrevet under på. Gjennom denne avtalen forplikter landene seg til å ta konsekvensene klimaendringene har for arbeidstakere, deres familier og lokalsamfunn med i beregningen når de legger sine handlingsplaner for utslippskutt.

- Å sørge for at alle har en jobb å gå til – en rettferdig omstilling – er avgjørende, sier Sharan Burrow, generalsekretær i ITUC.

- Under COP24 i Katowice har mange aktører begynt å innse at det sosiale aspektet ved klimapolitikk må tas med i betraktningen for å oppnå klimatiltakene vi sårt trenger, fortsetter hun.

Les hele saken på ITUC sine sider.

Foto: ITUC