Skremmende internasjonal utvikling

Fellesforbundets leder deltar på fagbevegelsens internasjonale toppmøte, ITUC kongressen. Her tar man politiske veivalg på vegne av mer enn 200 millioner medlemmer.

Det som virkelig rører meg er våre kamerater som forteller om en verden der grunnleggende rettigheter ikke bare trues, men direkte angripes, sier leder i Fellesforbundet Jørn Eggum.

Vi har fått dokumentert følgende negative utviling fra 2014 til 2018:

Antall land der man bruker rå vold mot tillitsvalgte har økt fra 41 til 65. Vi ser i den samme perioden en økning i antall fengslinger av tillitsvalgte på ca 70 prosent. Og sist men ikke minst, retten til fritt å delta i den offentlige debatten er fjernet av av myndighetene i 54 land.

Dette er en skremmende utvikling der høyrekrefter, arbeiderfientlige regjeringer, turbokapitalister og nessekonger vil gravlegge en rettferdig verden.

Det vi nå er enige om er at det er viktigere enn noensinne å organisere seg, i alle land. Vi trenger all den styrke vi kan bygge i årene som kommer, avslutter Eggum.