Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Tariff2018: Medlemmene sa ja

Fredag 27.april ble det klart at Fellesforbundets medlemmer stemmer for meklingsresultatene i årets tariffoppgjør.

70 prosent av de stemmeberettigede medlemmene stemte og av disse stemte 78 prosent ja. I tillegg stemte 87 prosent for Fellesforbundets eget meklingsresultat om reise, kost og losji (RKL).

- Dette er knallsterke resultater og solid deltagelse i samordnet oppgjør. Nå er folkene våre sikret bedre avtalefestet pensjon (AFP), økt kjøpekraft og ikke minst opprydning i reise, kost og losji -regelverket for å bekjempe sosial dumping, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

- Den største belønningen vi kan få etter å ha jobbet oss gjennom dette oppgjøret er medlemmenes anerkjennelse gjennom ja i uravstemningen. Nå kan vi gå i gang med å sette de gode resultatene ut i livet, fastslår Jørn Eggum.

Han meddeler at det har vært tøffe tak i forhandlingene og meklingen, og at oppgjørsformen i seg selv gjorde årets oppgjør ekstra komplekst.

– Det ble et samordnet oppgjør i år for å sikre overordnede løsninger på blant annet pensjon. Samtidig som vi fikk forhandlet frem våre egne løsninger innen det kompliserte RKL-regelverket, som er ekstremt viktig for våre medlemmer, forklarer Eggum.

– Det er alltid ting som kunne vært bedre, men slik er det i forhandlinger. De kampene som vi ikke nådde helt frem med i denne omgang tar vi med oss til neste oppgjør og inn i vårt politiske arbeid, det ligger i vår natur aldri å gi opp. Jeg vil takke medlemmene våre for tilliten og for at de deltok i uravstemningen, avslutter Jørn Eggum.

Se flere detaljer på LOs nettsider.